سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تبلیغات گوگل ادز چیست؟

اجازه دهید همه چیز را با یک مثال شروع کنم. فرض کنیم شما به تازگی یک سایت برای آژانس مسافرتی خود راه‌‎اندازی کرده‌اید و می‌خواهید از طریق این سایت تورهای گردشگری خود را به فروش برسانید و پول خوبی به جیب بزنید. همه‌چیز آماده است و اکنون فقط مانده جذب افرادی که در اینترنت به دنبال تورهای مسافرتی هستند. پس نیاز به تبلیغ کردن دارید. اما هر تبلیغی برای شما سودآور نیست.

در درجه اول، تبلیغ شما باید هدفمند باشد. یعنی به کمک آن به مشتری‌های بالقوه خود دسترسی داشته باشید. در درجه دوم هم تبلیغ‌تان باید به صرفه باشد؛ یعنی به کمک آن بتوانید با کمترین هزینه، بیشترین مشتری‌های ممکن را جذب کنید. دقیقاً اینجاست که متوجه می‌شوید گوگل یک سرویس همه‌چیز تمام و فوق حرفه‌ای با نام گوگل ادز (گوگل ادوردز سابق) برای تبلیغات راه‌اندازی کرده که می‌تواند صدها و حتی هزاران مشتری برای شما بیاورد.

در این سری آموزشی که در حال مطالعه اولین قسمت آن هستید، می‌خواهیم صفر تا صد تبلیغات در گوگل ادز را قدم به قدم به شما آموزش دهیم تا با خیالی راحت به سراغ استفاده از این روش تبلیغاتی بروید و مطمئن شوید سرمایه شما در هدفمندترین حالت ممکن هزینه می‌شود.

تصویر تبلیغات در گوگل چیست

در ابتدا می‌خواهیم شما را با مفاهیم و کلیات گوگل ادز آشنا کنیم. سپس تمامی روش‌های ممکن تبلیغات در آن را به شما معرفی خواهیم کرد. شما با کسب شناخت درست از گوگل ادز و انواع کمپین‌های آن، می‌توانید بهترین روش تبلیغاتی را انتخاب کنید و اولین قدم خودتان را محکم و مطمئن بردارید!

گوگل ادز اصلاً چیست؟

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل این سیستم تبلیغاتی را توضیح دهیم، باید بگوییم گوگل ادز یک اکوسیستم است متشکل از:

  1. کاربرانی که در اینترنت مشغول گشت و گذار هستند.
  2. کسب و کارهایی که می‌خواهند تبلیغات خود را به مشتری‌های بالقوه نمایش دهند.
  3. رسانه‌‌های اینترنتی؛ یعنی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که می‌خواهند با نمایش این تبلیغات، به درآمد برسند. یکی از مطرح‌ترین این رسانه‌ها خود موتور جستجوی گوگل است.

در واقع شما به عنوان یک کسب و کار، تبلیغ خود را در رسانه‌های مختلف اینترنتی به کاربران هدف خود نمایش می‌دهید.

برویم سراغ ادامه بحث تبلیغات گوگل؛ بنظر شما چرا این سرویس انقدر پر طرفدار است (و تا این حد برای گوگل درآمدزایی دارد)؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است: گوگل به شما اجازه می‌دهد تبلیغ خود را بسیار هدفمند نمایش دهید. یعنی فقط به کسانی که مشتری‌های بالقوه شما هستند. چگونه؟ در ادامه توضیح می‌دهیم.

تبلیغات شما به چه کسانی نمایش داده می‌شود؟

در سرویس تبلیغاتی گوگل، شما می‌توانید بر اساس چند معیار مختلف، مخاطبان هدف خود را با دقت بالایی مشخص کنید:

  • رده سنی: کسانی که در یک بازه سنی مشخص قرار دارند.
  • علایق: کسانی که به یک موضوع مشخص علاقه‌مند هستند.
  • جنسیت: کسانی که جنسیت آنها مونث یا مذکر است.
  • مکان: کسانی که در یک قاره، کشور، شهر یا حتی محله زندگی می‌کنند.
  • دستگاه: کسانی که از کامپیوتر، تبلت یا گوشی استفاده می‌کنند.
  • بازاریابی مجدد (Remarketing): کسانی که قبلاً به سایت یا اپلیکیشن شما سر زده‌اند، اما خریدی انجام نداده‌اند.

با این حساب، شما می‌توانید به گوگل بگویید که تبلیغ شما را فقط به آقایان 18 تا 24 سالی نمایش دهد که در یکی از محله‌های شهری در آلمان هستند (دلیل دارد که نگفتم ایران!) و با گوشی خود به اینترنت متصل شده‌اند. جذاب است، نه؟

حالا وقت آن رسیده که از خود بپرسیم آیا تبلیغات از این هدفمندتر هم ممکن است؟ (همانطور که در قسمت‌های بعدی این سری آموزشی خواهید دید، پاسخ این سوال مثبت است. گوگل حتی اجازه تبلیغاتی هدفمندتر از این هم به شما می‌دهد).

تبلیغات گوگل شما در چه رسانه‌هایی نمایش داده می‌شود؟

به طور کلی گوگل 2 شبکه تبلیغاتی دارد که شما می‌توانید متناسب با نوع نیازی که دارید، در یکی از این شبکه‌ها (یا هر دوی آن‌ها) تبلیغ خود را نمایش دهید. این 2 شبکه یا بستر عبارتند از:

  • شبکه نمایش گوگل یا Google Display Network
  • شبکه جستجوی گوگل یا Google Search Network

نکته بسیار مهم