سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهم ترین معیارهای آنالیز سئو سایت

برای به دست آوردن جایگاه مطلوب در موتور جستجوی گوگل باید بدانید از کجا شروع کنید و وضعیت فعلیسئوی سایت شما چگونه است؟ حتی اگر اقدامات بهینه سازی را شروع کرده‌اید هم، باید بدانید که هر یک از اقدامات انجام شده جهت بهینه‌سازی‌ چه تاثیری بر سئو سایت شما داشته است؟

بدون شک اولین قدم در سئو، آنالیز و تحلیل وضعیت فعلی سئو سایت است. این کار به شما نشان می‌دهد که کدام نکته‌های سئو در سایتتان رعایت نشده یا اشتباه انجام شده است و چه موانعی برای کسب رتبه‌های برتر در نتایج جستجوی گوگل وجود دارد. در این مقاله مهمترین معیارهای تحلیل سئو یک سایت را معرفی کرده‌ایم و سعی داریم در آینده مقاله‌ای جهت آموزش ابزارهای کاربردی سئو منتشر کنیم تا با استفاده از آنها بتوانید گزارشی از عملکرد سایتتان داشته باشید. پس با ما همراه باشید ??

10 شاخص تحلیل سئو سایت

1. ترافیک ارگانیک (organic traffic)

نتایج جستجوها در گوگل عموماً به دو نوع ترافیک ارگانیک و ترافیک های تبلیغاتی یا پولی (Ad) تقسیم میشود. ترافیک ارگانیک به این معناست که وب سایت شما بدون هیچ واسطه و تنها طبق اصول سئو برای کاربر به نمایش درآید.

عواملی ک بر روی ترافیک ارگانیک تاثیر گذارند، عبارت است از:

2. سرعت بارگیری صفحه (page load time)

سرعت بارگیری صفحه تنها برای کاربران مهم نیست بلکه این پارامتر برای گوگل نیز مهم است. گوگل با بررسی این KPI به وب سایت شما رتبه میدهد. پس هرچه سرعت بارگیری صفحه شما بالاتر باشد، رتبه ای که گوگل به وب سایت شما میدهد پایین‌تر است. یکی از آزاردهنده‌ترین موارد برای همه‌ی کاربران اینترنت، انتظار برای لود صفحات وب است. پس با این تفاسیر باید سرعت سایتتان بهبود داده و این معیار را جدی بگیرید؛ و در همین راستا تجربه کاربری سایت خود را تقویت کرده و به چشم موتورهای جستجو بیایید.

عواملی ک بر روی سرعت بارگیری صفحات تاثیر گذارند، عبارت است از:

3. رکورد های نمایش داده شده در نتایج گوگل (Impression)

مقدار Impression نشان‌دهنده تعداد دفعات حضور وب سایت شما در نتایج جستجوی کاربران در گوگل است. این پارامتر با میزان کلیک کاربران روی وب سایت شما متفاوت است؛ و فقط حضور در نتایج گوگل ملاک است. این نکته نیز قابل ذکر است که اگر وب سایت شما در صفحه‌ی اول نتایج گوگل باشد و کاربر هم در صفحه اول نتایج باشد، impression برای شما ثبت می­شود. پس اگر وب سایت شما در صفحه دوم باشد اما کاربر همچنان در صفحه‌­ی اول باشد، در این صورت impression برایتان ثبت نمی‌شود.

عواملی ک بر روی حضور شما در نتایج گوگل تاثیر گذارند، عبارت است از:

4. نرخ تبدیل کلیک (CTR)

یک شاخص مهم که مهارت شما را در جذب مشتری اثبات میکند، نرخ تبدیل کلیک یا Click Through Rate است. CTR یک معیار ساده است که درصد افرادی که روی وب سایت شما کلیک میکنند را نسبت به تعداد کل رکورد های نمایش داده شده (impression) اندازه گیری میکند. هر چه CTR شما بهتر باشد، به این معناست که افراد بیشتری در نتایج جستجوی گوگل (SERP) روی سایت شما کلیک کرده اند.

عواملی ک بر روی نرخ تبدیل کلیک تاثیر گذارند، عبارت است از:

5. نرخ پرش (Bounce Rate)

شاید این اتفاق بارها برای شما هم افتاده باشد که با مراجعه به یک وب سایت، محتوای دلخواه خود را مشاهده نکرده باشید. عکس العمل شما در این لحظه چیست؟ به سرعت آن وب سایت را میبندید و به صفحه ی نتایج گوگل باز میگردید. حتی ممکن است آن وب سایت رتبه ی خوبی در نتایج گوگل داشته باشد اما این ورود و خروج سریع شما از وب سایت، تاثیر منفی خودش را بر روی سئو ی آن سایت میگذارد. این به این معناست که به دلایلی آن وب سایت نتوانسته کاربر را مجاب به تعامل و ماندن در آن صفحه کند.

اگر نرخ پرش شما بسته به عوامل مختلفی که این درصد را تغییر میدهند، درصدی بین 40 الی 60 درصد باشد، میتوان گفت که این وب سایت دارای میانگین نرخ پرش معمولی است اما اگر نرخ پرش از این عدد بیشتر باشد باید به دنبال علل آن گشته و مشکلات را رفع کنید. رایج ترین دلایل بالا بودن نرخ پرش، طراحی نامناسب تجربه کاربری (UX)، بارگیری کند صفحات، ارتباط محتوایی پایین با نیاز مشتری و … است.

عواملی ک بر روی نرخ پرش تاثیر گذارند، عبارت است از:

6. رتبه‌ی کلمات کلیدی (Keyword ranking)

یکی از مهمترین موفقیت های متخصصان سئو و کسب و کار ها قرار گرفتن در 3 الی 5 رتبه ی اول نتایج گوگل است. هرچه وب سایت شما در سطح بالاتری قرار بگیرد، احتمال افزایش بازدید، افزایش نرخ کلیک و دسترسی به سایت شما بیشتر میشود. عامل مهمی که در دستیابی به این جایگاه بسیار اهمیت دارد، استفاده از کلمات کلیدی است. هر چقدر از کلمات کلیدی با ارزش یعنی کلماتی که جستجوی بیشتری دارند استفاده شود، سئوی آن وب سایت موفق تر عمل خواهد کرد.

عواملی ک بر روی رتبه بندی کلمات کلیدی تاثیر گذارند، عبارت است از:

7. میانگین زمان حضور در وب سایت (Average session duration)

چه مدت زمانی بازدیدکنندگان در سایت شما میمانند؟ آیا محتوا و المان‌های صفحه از چنان جذابیتی برخوردار است که کاربر را درگیر کند که بیشتر در صفحه وب سایت شما بماند؟

میانگین مدت زمان حضور کاربر در وب سایت، معیار مهمی است که برای اندازه گیری میزان تعامل کاربران با وب سایت ها از آن استفاده می­شود. با نظارت بر این مدت زمان، میتوان متوجه کیفیت صفحات سایت شد و در صورت نیاز تغییرات در ساختار وب سایت انجام داد. برای بالا بردن مدت زمان حضور کاربر در وب سایت، باید با استفاده از محتوای مناسب و استفاده از لینک های داخلی، کاربر را مجاب به ماندن در صفحه کرد.

8. بک لینک‌ها (Backlinks)

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر سئو بک‌لینک‌ها هستند. بهترین راه برای ایجاد backlink، ایجاد محتوای منحصربفرد و مرتبط است که بتواند در جامعه و بستر اینترنت محبوب باشد تا دیگر وب سایت‌ها را به لینک دادن به سایت شما دعوت کند. هر چه محتوای مفید و قدرتمندتری داشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که شخص دیگری آن محتوا را برای بازدیدکنندگان وب سایت خودش ارزشمند بداند و به سایت شما لینک دهد. تعداد بک‌لینک‌ها مهم است اما مهمتر از آن، کیفیت آن هاست، زیرا بک لینک از سایت نامعتبر یا سایتی که محتوای نامرتبط به سایت شما دارد، میتواند تاثیر منفی روی سئوی سایت شما بگذارد.

عواملی ک بر روی کیفیت بک لینک­‌ها تاثیر گذارند، عبارت است از:

9. خطاهای سرچ کنسول (coverage)

خطاهای مختلفی که در حین ایجاد وب سایت ممکن است رخ دهد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند؛ زیرا هر کدام از این خطاها میتوانند تاثیراتی بر روی بهینه سازی وب سایت شما داشته باشند. هر مورد خطا تاثیر منفی روی سئوی وب سایت شما می­گذارند. یکی از موارد مهمی که به شما کمک میکند این است که خطا های وب سایت را رصد کنید تا عوامل منفی که بر روی وب سایت شما تاثیر میگذارند را از بین ببرید. خطاها میتوانند موارد زیر باشند:

10. بهینه سازی برای موبایل (Mobile friendly)

امروزه تعداد کاربرانی که از تلفن های همراه استفاده میکنند به شدت رشد کرده و ترافیک تلفن های همراه از ترافیک دسکتاپ بیشتر شده است. اگر وب سایت شما در نسخه موبایل تجربه کاربری خوبی را به کاربران ارائه ندهد، به احتمال بسیار زیاد به رتبه آن در گوگل ضربه بزرگی می خورد. داشتن یک وب سایت ریسپانسیو به این معناست که محتوا و المان های سایت شما در تلفن‌های همراه به درستی نمایش داده می‌شود. گوگل اخیراً الگوریتم‌هایی را برای ارزیابی نحوه نمایش سایت‌ها در صفحه نمایش‌هایی با ابعاد مختلف معرفی کرده است که نتیجه‌ی آن دادن اولویت به سایت‌هایی است که Mobile friendly هستند. عوامل تاثیرگذار بر این شاخص: